JOHNNY, LA GENTE ESTA MUY LOCA

Eftersom jag inte har haft tid att sitta så mycket vid datorn den senaste veckan så kommer här en lång sammanfattning av min första vecka i Spanien.
..
Första dagen for vi till familjens hus. Där visade de mig mitt rum som jag kommer att få om en månad. För närvarande har jag ett annat som är på samma våning som familjen så jag lär känna dem bättre och lär mig rutinerna och allt. Sedan kommer jag att få bo på en en egen våning med egen ingång, eget vardagsrum, eget minigym och egen toalett. Det är som en minilägenhet. På kvällen var det en stor fest i Calafell som min familj och de andra två au pairernas familjer for på. Mestadels för att vi au pairer skulle lära känna varandra. De är jättesnälla och trevliga.
De följande dagarna har bestått av att gå till polisen och registrera att jag bor här, försökt lära mig hur staden ser ut, kört vilse VÄLDIGT mycket med bil, stranden varje dag med Sara och Jaenne (au pairerna), jag har blivit väldigt brun och inte brännt mig ett dugg! Jag har även fixat ett spanskt mobilnummer, ni får fråga mig om det om ni vill ha. Igår på stranden kom det fram tre spanjorer och satte sig bredvid oss och pratade, vi frågade lite vad man kan göra i Calafell och bestämde att ikväll ska vi gå ut med dom för att se (tyvärr var de inte så snygga men vi sa att vi kan dumpa dom efter ikväll då vi vet allt om Calafells uteliv och dylikt).
Farföräldrarna (som bor i huset bredvid) har varit gifta i 50 år idag så vi ska gå på deras bröllop där de ska förnya sina löften. Eftersom det är en spansk familj är HELA släkten inbjuden och igår var det en familjefest med mat och prat, det var kaos kan jag bara säga!!! Men dock kul. Jag tycker det är väldigt intressant att lära mig om den spanska kulturen, jag lär mig mycket nytt. Efter bröllopet idag ska hela familjen (flera tusen känns det som) fara till en reastaurang och äta, jag hoppas vi har bokat bord, haha.
Mina spanskakunskaper har förbättrats markant också. Första dagen kunde jag knappt säga ett ord på spanska och det var lite svårt att förstå ibland, nästa dag lite mer av båda, tredje dagen kunde jag bygga meningar och förstå i princip allt, varje dag märker jag hur jag kommer ihåg mer och mer från mina spanskakurser och det blir lättare och lättare att lära mig ord. Idag kan jag prata nästan obehindrat och jag förstår allt (med undantag från vissa småsaker, jag förstår helheten iaf och då jag inte förstår ett ord förstår jag innebörden av det genom sammanhanget). Min hjärna är lite snurrig just nu för jag tänker på svenska, engelska och spanska samtidigt. Faktiskt så måste jag stanna upp ibland då jag skriver det här och tänka "vad är det här ordet på svenska..." eller "hur i hela friden ska jag lyckas formulera en mening med den här innebörden". Mina värdföräldrar kan väldigt väldigt väldigt dålig engelska och då de pratar med mig använder de den. Det gör mig bara förvirrad och jag förstår inte. De blandar alltid ihop ord och har en konstig dialekt och allt. Jag förstår dom mycket mer då de pratar spanska men de förstår inte att det är så. Det är ganska kul för då de säger åt varandra attöversätta en sak till engelska svarar jag på frpgan innan de översätter. Jagär glad att barnen och släkten och alla andra pratar spanska med mig, annars skulle det vara väldigt svårt att förstå dem.
Den älsdta dottern, Mireia, är väldigt smart. Hon förstår att det är svårtmed språket för mig så då jag inte riktigt förstår kan hon förklara med andra ord eller visa mig. Hon är väldigt pedagogisk! Mellanflickan är väldigt blyg men de senaste två dagarna har hon börjat prata med mig och hon är bara för söt! Den yngsta flickan är väldigt social och sprallig, hon klättrar påmig och hppar och håller påhela tiden, väldigt otålig, men jag tycker mycket om henne ändå! Hela familjen är verkligen perfekt och jag trivs jättemycket här.
Det här är allt jag hinner med nu för jag måste börja göra mig i ordning för bröllopet, hasta luego!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0